BLOG
Nasz portal pomaga przedsiębiorcom w znalezieniu Inwestorów oraz prezentuje ciekawe formy inwestycji

Sprzedam spółkę z o.o. - co wiedzieć należy?

 

Zainteresowanie rynku sprzedawaną spółką z o.o.

Istnieje kilka pytań, na które warto znać odpowiedz zanim zamieścimy ogłoszenie sprzedam spółkę z o.o. Jest to istotne o tyle, o ile w późniejszym czasie nie doświadczymy nieprzyjemnego rozczarowania podjętymi działaniami sprzedażowymi. Pierwszą informacją będzie odpowiedz na pytanie, czy firma jest sprzedawalna? Chodzi o to czy przedsiębiorca, chcąc sprzedaż swoją działalność widzi realne szanse sprzedaży. Duże znaczenie ma w tym wypadku historia firmy, czas jej funkcjonowania na rynku, posiadane przez nią licencje, patenty, znaki towarowe czy też upoważnienia.

Spółka z o.o. posiada wówczas znacznie większą wartość i powodzenie sprzedaży ponieważ, jej historia i posiadane uprawnienia znacząco podnoszą jej wartość i atrakcyjność w oczach inwestorów. Nie bez znaczenia jest również charakter działalności spółki z o.o. To istotne elementy powodzenia transakcji sprzedaży.

Spółki działające w niszowych branżach sprzedają się z pewnością trudniej ponieważ, wymagają specjalistycznych umiejętności, które nie każdy inwestor posiada. Proces z pewnością trwa dłużej bo i oczekiwania są specjalne by w końcu trafić na nowego nabywcę. Ten ostatni często, będzie musiał zatrudnić specjalistów w danej branży by móc poprowadzić nabyty biznes lub zadbać o tych, którzy pracują już w strukturach organizacji.

 

Potencjalny kupiec dla sprzedawanej spółki z o.o.

Zamieściliśmy ogłoszenie sprzedam spółkę z o.o. i co dalej? Warto odpowiedzieć sobie wówczas na pytanie, kto będzie naszym potencjalnym kupcem? Dużo bowiem zależy, od wielkości spółki z o.o., którą sprzedajemy. Olbrzymie przedsiębiorstwa nie bywają kupowane przez małych inwestorów i nie sprzedają się jak przysłowiowe, ciepłe bułeczki. Mamy tam do czynienia z wielkimi kapitałami, które wymagają zasobnej kieszeni inwestora ponieważ, ich nabycie bywa bardzo kosztowne.

Firmy zatrudniające mniej niż 50 pracowników, kupowane są zwykle przez lokalnych inwestorów branżowych, którzy świetnie zorientowani są na rynku i wiedzą, jakich zakupów dokonują nierzadko, eliminując konkurencję. Firmy znacznie większe nabywane są przez inwestorów, którzy są dużymi graczami na rynkach, dla których nabycie przedsiębiorstwa, prowadzenie go lub wchłonięcie jest inwestycją, która szybko się zwraca. Nikomu nie trzeba przypominać, że na zapleczu takich wielkich spółek pracują kancelarie ze swoimi prawnikami, podejmującymi działania natychmiast, jak tylko pojawia się okazja na rynku. Oni świetnie zorientowani są, co planuje ich konkurencja i jakie podejmować działania by zyskać jeszcze więcej przestrzeni na własny rozwój.

 

Wycena sprzedaży spółki z o.o.

To kolejne zadanie stojące przed sprzedającym. O ile z wielką łatwością zamieściliśmy ogłoszenie sprzedam spółkę z o.o. o tyle trudniej dobrze ją sprzedać. Jeżeli nie jesteśmy specjalistami i nie potrafimy samodzielnie wycenić sprzedawanej spółki z o.o., w czynnościach takich, może pomóc nam broker finansowy. Na rynku działa wiele biur brokerskich, które oferują swoje usługi w czynnościach sprzedaży i kupna przedsiębiorstw. Pamiętajmy, że każde sprzedawane ale i również kupowane przedsiębiorstwo niezależnie od jego wielkości, potrzebuje indywidualnego podejścia. Każda spółka z o.o. jest bowiem zarządzana indywidualnie, każda spółka ma swoja własna specyfikę, własne strategie, własne mechanizmy działania. Wszystko to musi zostać uwzględnione, by możliwa była właściwa i prawidłowa wycena sprzedawanego majątku. 

Eksperci na rynkach wtórnych przewidują, że spowolnienie gospodarcze jakie obecnie ma miejsce, związane z pandemią może zasadniczo ograniczyć oczekiwania cenowe właścicieli przedsiębiorstw i skłonić ich do szybszej sprzedaży. Zdaje się, że jest to sytuacja sprzyjająca nabywcy. W gorszej sytuacji stawia natomiast sprzedającego, który zaczyna odczuwać presję by to już, dokonać sprzedaży spółki z o.o.

 

Rzeczywistość działań sprzedażowych spółki z o.o.

Podejmując decyzję o sprzedaży spółki z o.o. nierzadko nie zdajemy sobie sprawy z tego, co taka decyzja ze sobą niesie. Statystyki pokazują, że tylko niespełna 20 % transakcji dochodzi do skutku. Pozostała reszta tj. 80 % procesów zakończonych jest niestety, niepowodzeniem. Sytuacja ta wskazuje na skomplikowany proces jakim jest sprzedaż i wzajemne porozumienie się partnerów biznesowych.

Warto wówczas dobrze przeanalizować okoliczności i podjąć działania, które opierać się będą na profesjonalnym podejściu do sprzedaży i skorzystania z pomocy biur, które zajmują się doradztwem oraz usługami brokerskimi na rynkach finansowych. To z całą pewnością specjaliści, którzy posiadają doświadczenie, wysokie kompetencje, świadcząc usługi pośrednictwa, w sprzedaży i kupnie przedsiębiorstw.   

 

Łatwy dostęp do informacji o spółce z o.o.

Pamiętajmy, że sprzedając spółkę z o.o. należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt naszych wcześniejszych działań. Ma on bowiem istotny wpływ na postrzeganie naszej firmy przez odbiorców naszych usług, a później przez przyszłego nabywcę.

Media społecznościowe to przestrzeń, która może w znaczny sposób wpływać na ocenę naszych działań w przestrzeni gospodarczej. Fora, strony internetowe gromadzące informacje o firmie mogą być albo pomocne, albo nam mocno zaszkodzić. Nabywca będzie z pewnością szukał informacji, wypytywał, przeszukiwał, przeglądał i budował samodzielnie wnioski by później podjąć działanie.

Pamiętajmy, że już wpisanie nazwy spółki w wyszukiwarkę umożliwia dotarcie do informacji na jej temat. Dobrze, kiedy przedsiębiorstwo jest rzetelną firmą, zbiera dobre opinie, poprawnie prowadzi wszystkie swoje sprawy wówczas, będzie atrakcyjnym obiektem dla kupującego. Opinia jest bowiem tym, co ciągnie się za spółką przez długi czas i trzeba na nią solidnie zapracować. W Internecie może nie brakować i złośliwych komentarzy. Bywają one wstawiane przez konkurencję. Mogą one mocno zepsuć naszą renomę, ale jeśli nie zachodzą w naszej spółce, z łatwością będzie można to zweryfikować i oczyścić dobre imię spółki.


//M.K.
Fot.: https://unsplash.com/photos/ZzOa5G8hSPI



Zobacz również

Wycena przedsiębiorstwa, czy można samodzielnie wycenić własną firmę?

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą często stają przed dylematem ile tak naprawdę warte jest przedsiębiorstwo. Taka wycena jest bardzo potrzebna w celu realizacji wielu zdarzeń gospodarczych. A wśród nich najistotniejszymi są – sprzedaż udziałów, pozyskiwanie inwestora, ubieganie się o kredyt czy tez sprzedaż firmy. Wycena to po prostu określenie całkowitej wartości przedsiębiorstwa przy zastosowaniu wybranych...

Oszczędności w firmie – sposoby na redukcję kosztów

Wiele firm boryka się z problemami wydatków, właściciele muszą wprowadzać oszczędności. Jednak oszczędności to tak naprawdę nie tylko wydatki ale i rozwój firmy. Często sami pracownicy patrzą przychylnie na optymalizację kosztów, dzięki wdrożeniu automatyzacji procesów, zrealizowanych jest więcej zadań a pracownik może liczyć na realne profity.

Motywowanie pracowników - jak skutecznie to robić ?

Produkt w sieci reklamować można na różne sposoby. Z resztą samo założenie sklepu internetowego wydaje się proste i dostępne dla każdego. Skoro wielu z nas korzysta podczas zakupów z oferty sklepów online, można by założyć, że sprzedaż w internecie idzie gładko. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna, a problemy w sprzedaży online zdarzają się często. Pomimo że sam sklep jest skonstruowany poprawnie i zbudowany w pełni profesjonalnie, produkty mogą nie trafiać do odbiorców lub ich widoczność w sieci może być zbyt mała.

Jak napisać wezwanie do zapłaty - prosty przykład

Wezwanie do zapłaty to narzędzie tzw. miękkiej windykacji oraz sposób polubownego załatwienia sprawy z dłużnikiem. Jest to wymóg aby wystąpić na ścieżkę sądową. Zdarza się, że mamy do czynienia z nierzetelnym kontrahentem i musimy odzyskać swoją należność. Takie wezwanie powinno spełniać kilka funkcji. Przede wszystkim należy poinformować o istniejącym zobowiązaniu oraz jego wysokości. Trzeba też ustanowić termin na uregulowanie należności, a także poinformować o konsekwencjach, wynikających z przekroczonego terminu

Promowanie produktu - jak skutecznie promować produkt w internecie

Produkt w sieci reklamować można na różne sposoby. Z resztą samo założenie sklepu internetowego wydaje się proste i dostępne dla każdego. Skoro wielu z nas korzysta podczas zakupów z oferty sklepów online, można by założyć, że sprzedaż w internecie idzie gładko. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna, a problemy w sprzedaży online zdarzają się często. Pomimo że sam sklep jest skonstruowany poprawnie i zbudowany w pełni profesjonalnie, produkty mogą nie trafiać do odbiorców lub ich widoczność w sieci może być zbyt mała.

Struktura biznesplanu: z czego powinien składać się biznesplan?

Biznesplan to swego rodzaju dokument sporządzany przy ubieganiu się o wszelkiego rodzaju dofinansowania. Powinien zawierać rzeczowe dane. Struktura biznesplanu głównie zależy od wielkości firmy, oraz tego w jakim celu jest sporządzany. Przed przygotowaniem biznesplanu, warto byłoby ustalić jego składowe. Nie ma szczególnych wytycznych z czego ma się składać, jednak podstawowe informacje powinny być zawarte w każdym typowym biznesplanie.

Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2021 Progres Solution
Projekt i wykonanie: MEETMEDIA