BLOG
Nasz portal pomaga przedsiębiorcom w znalezieniu Inwestorów oraz prezentuje ciekawe formy inwestycji

Sprzedam firmę produkcyjną jednoosobową

 

Sprzedaż firmy produkcyjnej jednoosobowej

Sprzedaż firmy produkcyjnej, jednoosobowej to transakcja, w której stroną są zazwyczaj inwestorzy branżowi lub osoby i podmioty powiązane z branżą. Każdy, kto zamieszcza ogłoszenie; sprzedam firmę produkcyjną jednoosobową czy tez inną, spodziewa się szybkiej realizacji przedsięwzięcia. Nabywcą będzie m.in. inwestor, który sam prowadzi podobną działalność biznesową na rynku tej samej branży. Osoba taka świetnie orientuje się w zawiłościach procesów związanych z działaniem przedsiębiorstwa czy sprzedawanej firmy. Nie trudno domyślić się, że główną motywacją inwestorów branżowych będzie cel strategiczny, a nie ten finansowy. Nie ma oczywiście reguły na takie działanie.

Wejście w nowy segment rynku, zdobycie dostawców i odbiorców, przejęcie know-how, koncentracja kapitału to niektóre z celów jakie stawia sobie nowy nabywca. Kim, może być taki nabywca? Może nim zostać duży koncern, co byłoby najbardziej spodziewanym działaniem ale również firma o podobnej wielkości, co podmiot wystawiony na sprzedaż lub też mała firma, która chce się rozwijać. Inwestor musi wówczas, posiadać odpowiedni kapitał (w postaci wsparcia większego podmiotu lub kredytu inwestycyjnego) może wówczas podjąć wyzwanie i zwiększyć swoje możliwości przejęcia rynku. Ponadto może wzmocnić lub rozszerzyć działalności i są to z całą pewnością przesłanki, zmierzające do podejmowania działań przez inwestorów branżowych. Nabywca branżowy interesuje się rynkami pokrewnymi i nie ogranicza się tylko do jednej branży. Zakup biznesu może również spełniać rolę poszerzającą zakres dotąd wykonywanych działań.

 

Zalety sprzedaży firmy jednoosobowej produkcyjnej inwestorowi branżowemu

Sprzedaż firmy inwestorowi branżowemu ma niewątpliwie wiele zalet. Do zalet takiej sprzedaży inwestorowi branżowemu, można zaliczyć m.in. krótki okres przeprowadzenia całego procesu sprzedaży firmy, stosunkowo szybki proces wyjścia kapitałowego przedsiębiorcy ze spółki. Cena sprzedaży przyjęta podczas negocjacji jest “sztywna” co oznacza, że nie jest uzależniona od koniunktury giełdowej, która może wpływać na jej wysokość. Zaletą jest szybka wpłata gotówki przez inwestora branżowego. Możliwości zastosowania (legalnej) optymalizacji podatkowej. Jest to transakcja prywatna co oznacza, że zachodzi brak konieczności ujawniania informacji finansowych dotyczących transakcji. Przedsiębiorca odpowiadając na ogłoszenie: sprzedam firmę produkcyjną jednoosobową, nabywając ją może również kontynuować proces zarządzania na zasadach, które były przyjęte dotychczas w firmie.

Minusem takiej transakcji może być wydatkowana dodatkowa aktywność przedsiębiorcy, który chcąc wspomóc nowego nabywcę zaofiarowuje mu swój czas. Wiele też zależy od dobrej woli obu stron w transakcji kupna-sprzedaży firmy.

.

Formy ewidencji i ich wpływ na sprzedaż firmy produkcyjnej jednoosobowej

Z uwagi na formę ewidencji księgowej sprzedaż konkretnej firmy może być mniej lub bardziej skomplikowana. Większej pracy wymaga przygotowanie do transakcji jednoosobowej firmy, prowadzącej podatkową księgę przychodów i rozchodów (KPiR). Sprzedaż działalności gospodarczej, która stosuje pełną księgowość jest w mniejszym zakresie skomplikowana. Jest jeszcze trzecia grupa firm, tych najmniejszych, które prowadzą swoją działalność w oparciu o uproszczoną księgowość. Dla przykładu, to karta podatkowa, która przeznaczona jest dla wąskiej grupy przedsiębiorców.

Księgi Przychodów i Rozchodów to księgi dla mniejszych podmiotów z punktu widzenia prowadzenia firm. Z punktu widzenia procesu sprzedaży tak prowadzona działalność ma niestety, wady. Wynikają one z ograniczonej prezentacji majątku firmy i ogólnego podejścia do obrazu przychodów i kosztów przedsiębiorstwa. Zależność taka wpływa na zwiększenie nakładów pracy przygotowawczej by dookreślić wiarygodny i rzeczywisty obraz kondycji firmy. Nie widać w niej na pewno faktycznego majątku firmy. Będą to m.in. środki trwałe, wyposażenie, gotówka w kasie oraz należności wobec kontrahentów jak i zapasy. W zakres wchodzą również zaciągnięte pożyczki, oraz kredyty ponieważ, przychody i koszty ujęte zostały ogólnie.

Powoduje to brak wyodrębnienia wyniku finansowego, jest tylko jedna kategoria dochodu. Przykładem takiego braku przejrzystości w faktycznym obrazie przedsiębiorstwa może być, wynagrodzenie przedsiębiorcy. Nie stanowi ono przecież kosztu firmy ponieważ, zawiera się w zysku wypracowanym przez podmiot. Należy również pamiętać, że podatek dochodowy, który widać w księgach jest opodatkowany jako dochód osobisty przedsiębiorcy. Sporo pacy i zaangażowania trzeba wówczas włożyć w ustalenie poprawnych danych takiej firmy by możliwa była sprzedaż.

 

Najlepszy moment na sprzedaż firmy produkcyjnej jednoosobowej

Zapewne każdy z nas wielokrotnie, zastanawiał się kiedy będzie ten, najlepszy moment na decyzję o sprzedaży firmy. Zamieszczając konkretne ogłoszenie; sprzedam firmę produkcyjną jednoosobową musimy być naprawdę gotowi na to by, to zrobić. Niezależnie od tego czy jest się właścicielem firmy dużej czy też całkiem małej, decyzja musi być konkretna i rzeczowa. Czynność taką można podzielić na trzy etapy. Pierwszy z nich dotyczy przekonania o słuszności podjętej decyzji. Przedsiębiorca, który sprzedaje firmę, powinien być przekonany, że chce to zrobić i nie ma co do tego wątpliwości. Zdarza się bardzo często, że firmę buduje się przez wiele lat i bywa niczym „dziecko”, nad którym pochylał się przedsiębiorca.

Z uwagi na planowaną sprzedaż były właściciel będzie musiał mieć jakąś alternatywę. Takie rozwiązanie będzie konieczne nie tylko ze względu na jego interes ale również i dobro rodziny pod warunkiem, że żyje ona z profitów firmy. Zastanowić się musi czy wczesna emerytura będzie dla niego odpowiednia. Drugim elementem jaki trzeba wziąć pod uwagę jest stan firmy. Trzeba wykazać czy jest ona wystarczająco dobrze przygotowana do procesu sprzedaży. Pamiętajmy, że zależy to m.in. od rodzaju prowadzonej formy podatkowej. Sytuacja gospodarcza, makroekonomiczne zależności, kondycja rynku kapitałowego, sytuacja branżowa podaży i popytu, bardzo mocno będzie wpływać na cenę, czas i powodzenie sprzedaży.


//M.K.

Zdjęcie poglądowe
Fot.: https://unsplash.com/photos/DQmZCNLLmmc



Zobacz również

Wycena przedsiębiorstwa, czy można samodzielnie wycenić własną firmę?

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą często stają przed dylematem ile tak naprawdę warte jest przedsiębiorstwo. Taka wycena jest bardzo potrzebna w celu realizacji wielu zdarzeń gospodarczych. A wśród nich najistotniejszymi są – sprzedaż udziałów, pozyskiwanie inwestora, ubieganie się o kredyt czy tez sprzedaż firmy. Wycena to po prostu określenie całkowitej wartości przedsiębiorstwa przy zastosowaniu wybranych...

Oszczędności w firmie – sposoby na redukcję kosztów

Wiele firm boryka się z problemami wydatków, właściciele muszą wprowadzać oszczędności. Jednak oszczędności to tak naprawdę nie tylko wydatki ale i rozwój firmy. Często sami pracownicy patrzą przychylnie na optymalizację kosztów, dzięki wdrożeniu automatyzacji procesów, zrealizowanych jest więcej zadań a pracownik może liczyć na realne profity.

Motywowanie pracowników - jak skutecznie to robić ?

Produkt w sieci reklamować można na różne sposoby. Z resztą samo założenie sklepu internetowego wydaje się proste i dostępne dla każdego. Skoro wielu z nas korzysta podczas zakupów z oferty sklepów online, można by założyć, że sprzedaż w internecie idzie gładko. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna, a problemy w sprzedaży online zdarzają się często. Pomimo że sam sklep jest skonstruowany poprawnie i zbudowany w pełni profesjonalnie, produkty mogą nie trafiać do odbiorców lub ich widoczność w sieci może być zbyt mała.

Jak napisać wezwanie do zapłaty - prosty przykład

Wezwanie do zapłaty to narzędzie tzw. miękkiej windykacji oraz sposób polubownego załatwienia sprawy z dłużnikiem. Jest to wymóg aby wystąpić na ścieżkę sądową. Zdarza się, że mamy do czynienia z nierzetelnym kontrahentem i musimy odzyskać swoją należność. Takie wezwanie powinno spełniać kilka funkcji. Przede wszystkim należy poinformować o istniejącym zobowiązaniu oraz jego wysokości. Trzeba też ustanowić termin na uregulowanie należności, a także poinformować o konsekwencjach, wynikających z przekroczonego terminu

Promowanie produktu - jak skutecznie promować produkt w internecie

Produkt w sieci reklamować można na różne sposoby. Z resztą samo założenie sklepu internetowego wydaje się proste i dostępne dla każdego. Skoro wielu z nas korzysta podczas zakupów z oferty sklepów online, można by założyć, że sprzedaż w internecie idzie gładko. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna, a problemy w sprzedaży online zdarzają się często. Pomimo że sam sklep jest skonstruowany poprawnie i zbudowany w pełni profesjonalnie, produkty mogą nie trafiać do odbiorców lub ich widoczność w sieci może być zbyt mała.

Struktura biznesplanu: z czego powinien składać się biznesplan?

Biznesplan to swego rodzaju dokument sporządzany przy ubieganiu się o wszelkiego rodzaju dofinansowania. Powinien zawierać rzeczowe dane. Struktura biznesplanu głównie zależy od wielkości firmy, oraz tego w jakim celu jest sporządzany. Przed przygotowaniem biznesplanu, warto byłoby ustalić jego składowe. Nie ma szczególnych wytycznych z czego ma się składać, jednak podstawowe informacje powinny być zawarte w każdym typowym biznesplanie.

Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2021 Progres Solution
Projekt i wykonanie: MEETMEDIA