BLOG
Nasz portal pomaga przedsiębiorcom w znalezieniu Inwestorów oraz prezentuje ciekawe formy inwestycji

Sprzedam biznes - dlaczego i jak to zrobić?

 

Kto i dlaczego sprzedaje biznes

Zapewne wielu z was zastanawia się czy sprzedaż biznesu jest możliwa, a jeśli tak to, jak to zrobić by nie stracić? Sprzedam biznes, szukam inwestora, połączę siły takie oraz inne pytania nie dają spokoju przedsiębiorcom właśnie dziś, kiedy na całym świece załamuje się gospodarka. Szerząca się obecnie pandemia w destrukcyjnym stopniu wpływa na poprawne funkcjonowanie całego systemu gospodarczego. Decyzja o sprzedaży biznesu, to bardzo poważne wyzwanie dla osób, które nie mogą z różnych przyczyn, udźwignąć kosztów generowanych przez prowadzony biznes. Problem dotyka w szczególności mikro i małych przedsiębiorstw jednoosobowych prowadzących działalność gospodarczą ale też, niekoniecznie tych najmniejszych. Małe przedsiębiorstwa, to na ogół rodzinne firmy skupiające niemalże wszystkich jej członków, pracujące z pełnym zaangażowaniem i oddaniem dla wspólnego celu.  Rodzi się w związku z tym pytanie: czy sprzedać biznes, jak to zrobić, kiedy, komu i za ile?

Rząd polski w obecnych warunkach panującego wirusa COVID-19, obiecał pomoc finansową dla biznesu. Nie każdego na nią jednak stać i nie każdego ona dotyczy. Ochrona miejsc pracy zdaje się w niej odgrywać rolę priorytetową. Jak zatem prowadzić działalność, skoro koszty z nią związane, to nie tylko zatrudnieni pracownicy, ale również całe kosztowne zaplecze organizacyjne? Nie trudno odgadnąć, że bez takiego zaplecza nie można osiągać zysków? Zatem jeśli naszą ostateczną myślą jest decyzja: sprzedam biznes to w powyższych okolicznościach, zróbmy to mądrze i zbudujmy plan strategiczny wspomagając się profesjonalistami.

 

Jakie rodzaje biznesu sprzedajemy

Rodzaj sprzedawanego biznesu, nie jest całkowicie obojętny i wymaga z całą pewnością indywidualnego podejścia jeśli, zastanawiamy się kto ma stać się nabywcą naszej firmy. Sprzedaż biznesu zatem będzie różna, w zależności od rodzaju działalności gospodarczej, może nią być handel, produkcja czy też usługi. Inaczej zarządza się wszak biznesem małym, a inaczej rozbudowanym w swojej strukturze. Mały sklepik owocowo-warzywny, punkt kosmetyczno-fryzjerski, pralnia, cukierenka rodzinna, kwiaciarnia będą wymagały indywidualnych negocjacji cenowych. Z kolei duże firmy z bogatym zapleczem kapitałowym muszę zostać wycenione bardzo szczegółowo. Nabywca będzie również chciał wiedzieć na temat kupowanego biznesu jak najwięcej informacji. Będzie chciał znać dostawców, z którymi kooperował poprzedni właściciel, kontrahentów odbierających towary, czy też zatrzymać klientów danego biznesu, którzy przyzwyczajeni do miejsca i usług chętnie odwiedzają to miejsce. 

 

Sposoby sprzedaży biznesu

Gdy następuje realizacja pomysłu pod hasłem: sprzedam biznes - każdy zbywca powinien zastanowić się jak to zrobić najkorzystniej. Biorąc pod uwagę rodzaj biznesu, jego wielkość ma możliwość dokonania wyboru sposobu sprzedaży. Na rynku istnieje bowiem wiele firm, brokerów finansowych zajmujących się sprzedażą powierzonych im przedsiębiorstw. Wszak niektóre z sprzedawanych spółek zatrudniają nawet pięćdziesiąt osób i więcej, są również i takie, które należą do całkiem małych, z jednym czy dwoma pracownikami w ewidencji kadrowej.  

Niewątpliwą zaletą powierzenia sprzedaży własnego biznesu będzie profesjonalizm i doświadczenie takich pośredników. Drugą, jakże ważną kwestią pozostaje cena, jaką przyjdzie nam zapłacić za takie usługi. Te mniejsze biznesy, mogą być przejmowane przez pojedyncze osoby fizyczne, te większe przez lokalnych inwestorów lub branżowych konkurentów, którzy chętnie skorzystają na takiej transakcji by pozyskać miejscowy rynek i tym samym wyłączyć konkurencję.

 

Wycena firmy przy sprzedaży

Wycena jest procesem, który określa faktyczną wartość firmy. Przy wycenie bierze się pod uwagę m.in. wartość składników majątku firmy, posiadane papiery wartościowe, patenty, znaki towarowe, miejsce prowadzenia działalności, przedmiot działalności, etc. Elementem decydującym również o cenie sprzedawanego biznesu, może być stan gospodarczy, w którym dokujemy transakcji oraz kwestia czasu i konieczności dokonania tego zabiegu.

Każdy towar osiąga cenę, jaką gotowy jest zapłacić kupujący – prawda, zdałoby się oczywista! W ekonomii  wypracowano jednak pewne sposoby dokonywania wyceny sprzedaży. Zaliczamy do nich metodę: majątkową (metodę skorygowanych aktywów netto), metodę dochodową (zdyskontowanych przepływów pieniężnych), metodę porównawczą (podobna wartość firmy). Rzetelne sporządzenie wyceny pozwala prawidłowo określić faktyczną wartość biznesu, który sprzedajemy.

Reasumując, sprzedaży możemy dokonywać na własna rękę, możemy zlecić działanie profesjonalistom. Pamiętajmy jednak, że bazując na konkretnych danych ekonomicznych określimy faktyczną wartość przedmiotu naszej sprzedaży. Pozwala to na uniknięcie nieporozumienia w kwestii wartości transakcji oraz rozbieżności w oczekiwaniach stron.

//M.K.

Zdjęcie poglądowe
Fot.: https://unsplash.com/photos/u5L8EFY1RT4



Zobacz również

Wycena przedsiębiorstwa, czy można samodzielnie wycenić własną firmę?

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą często stają przed dylematem ile tak naprawdę warte jest przedsiębiorstwo. Taka wycena jest bardzo potrzebna w celu realizacji wielu zdarzeń gospodarczych. A wśród nich najistotniejszymi są – sprzedaż udziałów, pozyskiwanie inwestora, ubieganie się o kredyt czy tez sprzedaż firmy. Wycena to po prostu określenie całkowitej wartości przedsiębiorstwa przy zastosowaniu wybranych...

Oszczędności w firmie – sposoby na redukcję kosztów

Wiele firm boryka się z problemami wydatków, właściciele muszą wprowadzać oszczędności. Jednak oszczędności to tak naprawdę nie tylko wydatki ale i rozwój firmy. Często sami pracownicy patrzą przychylnie na optymalizację kosztów, dzięki wdrożeniu automatyzacji procesów, zrealizowanych jest więcej zadań a pracownik może liczyć na realne profity.

Motywowanie pracowników - jak skutecznie to robić ?

Produkt w sieci reklamować można na różne sposoby. Z resztą samo założenie sklepu internetowego wydaje się proste i dostępne dla każdego. Skoro wielu z nas korzysta podczas zakupów z oferty sklepów online, można by założyć, że sprzedaż w internecie idzie gładko. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna, a problemy w sprzedaży online zdarzają się często. Pomimo że sam sklep jest skonstruowany poprawnie i zbudowany w pełni profesjonalnie, produkty mogą nie trafiać do odbiorców lub ich widoczność w sieci może być zbyt mała.

Jak napisać wezwanie do zapłaty - prosty przykład

Wezwanie do zapłaty to narzędzie tzw. miękkiej windykacji oraz sposób polubownego załatwienia sprawy z dłużnikiem. Jest to wymóg aby wystąpić na ścieżkę sądową. Zdarza się, że mamy do czynienia z nierzetelnym kontrahentem i musimy odzyskać swoją należność. Takie wezwanie powinno spełniać kilka funkcji. Przede wszystkim należy poinformować o istniejącym zobowiązaniu oraz jego wysokości. Trzeba też ustanowić termin na uregulowanie należności, a także poinformować o konsekwencjach, wynikających z przekroczonego terminu

Promowanie produktu - jak skutecznie promować produkt w internecie

Produkt w sieci reklamować można na różne sposoby. Z resztą samo założenie sklepu internetowego wydaje się proste i dostępne dla każdego. Skoro wielu z nas korzysta podczas zakupów z oferty sklepów online, można by założyć, że sprzedaż w internecie idzie gładko. Niestety rzeczywistość jest zupełnie inna, a problemy w sprzedaży online zdarzają się często. Pomimo że sam sklep jest skonstruowany poprawnie i zbudowany w pełni profesjonalnie, produkty mogą nie trafiać do odbiorców lub ich widoczność w sieci może być zbyt mała.

Struktura biznesplanu: z czego powinien składać się biznesplan?

Biznesplan to swego rodzaju dokument sporządzany przy ubieganiu się o wszelkiego rodzaju dofinansowania. Powinien zawierać rzeczowe dane. Struktura biznesplanu głównie zależy od wielkości firmy, oraz tego w jakim celu jest sporządzany. Przed przygotowaniem biznesplanu, warto byłoby ustalić jego składowe. Nie ma szczególnych wytycznych z czego ma się składać, jednak podstawowe informacje powinny być zawarte w każdym typowym biznesplanie.

Wszelkie prawa zastrzeżone. © 2021 Progres Solution
Projekt i wykonanie: MEETMEDIA